Skræmmende undersøgelse
Halvdelen af børn og unge, der drikker energidrikke, får bivirkninger som hjertebanken, hyperaktivitet, hovedpine og brystsmerter.
Forbrugerrådet i Norge udførte en undersøgelse af brugen af energidrikke i 2018. Halvdelen af de unge mellem 10 og 18 år fortalte, at de drikker energidrik.
Næsten halvdelen af de fortalte, at de havde oplevet bivirkninger som hjertebanken, hyperaktivitet, hovedpine og brystsmerter…
Den Videnskabelige Komité for Fødevarer og Miljø har foretaget en risikovurdering af energidrikke på vegne af den norske ‘fødevarekontrol’. De vurderer, at der er en del negative sundhedsmæssige virkninger, når folk drikker energidrikke.
Angst og søvnproblemer
Der ser ud til, at børn og unge kan få søvnproblemer og opleve angst, søvnproblemer og hjertebanken, hvis de drikker mange energidrikke.
Årsagen til dette er, at energidrikke indeholder høje mængder af koffein. Koffein kan forårsage søvnproblemer og overdrevne doser kan påvirke hjerte-kar-systemet og centralnervesystemet.
Flere af de undersøgte energidrikke indeholdt 32 mg koffein pr. Deciliter.
“Et barn, der vejer omkring 30 kg, kan kun tolerere en halv 250 ml dåse om dagen, mens en ung person på ca. 60 kg kan drikke hele dåsen, uden at det sandsynligvis vil påvirke søvnkvaliteten”, konkluderer undersøgelsen.
Det er et spørgsmål om at begrænse mængden af energidrikke.
At drikke lidt energidrik af og til skader ikke, men et højt indtag af energidrikke med 32 mg koffein pr. Deciliter over en kort periode, for eksempel inden for 24 timer, kan føre til søvnforstyrrelser og andre negative helbredseffekter hos 8-18 årige.
Del artiklen så folk bliver bevidste om disse bivirkninger!
Læs også: “Hvilke idiot vil giftes med Dem”
Start reklamen for at se videoen





