“Hver dag dør der tusindvis af ældre på plejehjem verden over. Mange føler sig ensomme, og venter ofte på opkald eller besøg fra deres familier.
I dagens stressende samfund har man ofte alt for travlt til at finde tid til at mødes med nære familiemedlemmer, og måske især ældre familiemedlemmer. Man prioriterer det ganske enkelt ikke, hvilket efterlader mange ældre med en følelse af ensomhed i slutningen af livet.
Sygeplejerskerne på dette plejehjem bemærkede, at den gamle og svage kvinde ventede på at tage sit sidste åndedrag. De gav hende den nødvendige støtte, og hun sov til sidst stille ind.
Da personalet rengjorde kvindens værelse, fandt de et brev, som rørte dem til tårer. Det var et digt, skrevet af kvinden inden sin død.
GIAGING
“Hvad ser I søstre, hvad ser I ej?
Forklar hvad I ser, når I ser på mig.
En gammel bedste, ikke særlig kvik,
Sikker på det meste, med fraværende blik.
Som spytter maden ud og ikke giver svar,
I mulmer om hende, som aldrig bliver klar.
Som viljeløst lader jer gøre, som I vil,
Med madning og vask, og alt som hører til.
Er det sådan I tænker, når I ser på mig?
Åbn øjnene søstre, kig nærmere denne vej.
Jeg fortæller hvem jeg er, som sidder her,
Som bare gør, lige hvad I siger.
Jeg er et 10-årigt barn, med en far og mor,
Som elsker mig, og min søster og bror.
En 16-årige pige, lækker og skøn,
Med drømme om snart at møde en mand.
En brud næsten 20 – mit hjerte slår klik,
Med minde om løftet, jeg gav og holdt.
Ved 25 nu har jeg mine egne små,
Som behøver mig i hjemmets vægge skrå.
En kvinde på 30, mine børn vokser godt,
Og hjælper hinanden i stort og småt.
Ved 40 er de voksne, og alle flyver ud,
Men manden er der endnu, og det er ikke slut.
Ved 50 kommer børnebørn, og fylder hver dag,
Igen har vi småbørn, min elskede og jeg.
Mørke dage falder over mig, min mand er død,
Jeg gør mod en fremtid med ensomhed og nød,
Mine kære har nok, med at ordne sit,
Men mindet om årene og kærligheden er mit.
Naturen er smuk, når man er gammel og skæv,
For andre kan den virke mindre sjov.
Nu er jeg bare en gammel kvinde,
Som ser kræfterne og charmen forsvinde.
Men i denne gamle krop, bor stadig en ung pige,
Nu og da fyldes mit hjerte.
Jeg mindes min glæde, jeg mindes min smerte.
Og jeg elsker og lever livet på ny.
Jeg tænker på årene, som bare fløj,
Og accepterer kolde fakta, at intet kan bestå.
Hvis I åbner jeres øjne, søstre, så ser I ej,
Bare en sur gammel bedste.
Kom nærmere, se MIG.
Vi skal huske denne ældre kvindes kloge ord. Når du ser en gammel person, så behandl ham eller hende med respekt og værdighed. Del dette med dine venner, så de også får muligheden for at læse kvindens vigtige digt!”
– Delbart.co
Start reklamen for at se videoen





